Copiat vs inspiratie in lut polimeric

Posted by Simona Pop on

Povesteste-mi despre comunitatea de artisti si artizani in lut polimeric din Romania, m-a intrebat cineva intr-un scurt interviu acordat unei reviste de specialitate. Nu exista asa ceva, dupa parerea mea. Adica suntem cativa, dar nu activam ca si o comunitate unita si nici nu ne prea sustinem unii pe ceilalti. Faptul ca ne mai dam un like si cate un comment pe ici pe colo, nu inseamna comunitate si sustinere, in opinia mea. Dar ar fi fain sa fim mai uniti, sa stim mai multe unii despre ceilalti, sa impartasim mai mult, sa fim un grup. In primul rand, apartenenta la un grup ne face mai responsabili si mai corecti fata de ceilalti membri. Pretuim nu doar munca si ideile colegului de breasla, dar implicit pe a noastra si depunem efortul de a crea intr-un mod autentic si asumat. Unde-s multi, puterea creste, nu? Ideile curg si creativitatea infloreste.

Cererea de produse lucrate in lut polimeric in Romania e destul de mare deja si in continua crestere. Cand lucram personalizat aveam agenda deschisa pe 6 luni in avans. Atunci am renuntat la personalizari, deoarece presiunea era mult prea mare. Puteam sa cresc pretul, dar aici eu vad un pic altfel lucrurile. Nu cresc pretul doar pentru ca nu fac fata cererii.

Sau, nu-mi aliniez preturile cu ale colegei, pe care oricum o copiez cat ma tin degetelele, pentru ca vad ca se poate. E un subiect sensibil, dar obligatoriu sa-l repet. Pot fi taioasa pe alocuri, deci sariti peste articolul de fata daca nu tolerati lucrurile spuse drept in față.

Fac un apel catre voi cei care continuati sa copiati fiecare miscare a colegului de breasla, inclusiv preturile. Pe langa faptul ca sunteti lipsiti de bun simt si imaginatie, copiati si preturile. Poate colega pe care o copiezi are o forma legala, poate are o platforma sau un site ce costa, poate a investit bani in cursuri de formare, poate acorda ore in sir unui singur produs ca el sa arate impecabil. Si, mai mult, poate colega pe care o copiezi si-a sfarmat creierul zile la rand sa creeze un produs unic si diferit. Nu e normal sa faci si tu acelasi lucru? Lasati-ma cu textele de genul, nu-i prost cine cere... Adica cum, va faceti prosti clientii? Ca ei dau banii, nu? Sau ii prostiti? Hm... ganditi-va si la partea asta.

Un pret trebuie sa fie corelat cu calitatea respectivului produs, unicitatea lui, tehnica, forma de prezentare, ambalare si, un aspect foarte important, forma legala, care nu ar trebui sa lipseasca. In pretul final al produsului trebuie sa se vada toate astea. Cursurile de formare, tehnica de lucru si perfectiunea cu care e facut un produs handmade sunt elemente extrem de importante si deloc de neglijat.

O cana sau un accesoriu, fie el lucrat si manual, nu ar trebui sa coste o avere. Si asta nu inseamna ca munca pe care noi o depunem nu e speciala sau nu merita. Dar cert e ca trebuie sa fie unul corect. Important de retinut, nu vom face rabat la calitatea (atentie la detalii, materiale de calitate) si vom depune efort sa cream un produs unic si care sa ne reprezinte. Faptul ca inca unii artizani isi permit sa ceara preturi mari pe produse fuserite, inseamna ca inca avem un public obisnuit sa i se livreze un anumit standard. Nu unul foarte ridicat, din pacate. E un adevar ce trebuie spus si acceptat, ca ne place, ca nu ne place. Am ochiul deja format si fac diferenta intre un obiect handmade de calitate si unul facut pe banda rulanta... pe principiul, bani sa iasa.

In tarile in care concurenta este foarte ridicata, artizanii si artistii lucreaza la un standard greu de imaginat, iar publicul are un ochi fin, obisnuit fiind cu o tehnica de lucru impecabila. La noi inca prinde la public minciunica... daca-i handmade, musai sa se vada amprentele si scamele, ca atunci e clar lucrat handmade... nu, nuuuu! Total gresit! Nu va lasati pacaliti. Handmade nu este egal cu amprente, scame si imperfectiuni. Nici eu nu lucrez perfect, ohooo, nu vreti sa stiti cate critici sunt in stare sa-mi aduc, dar tind spre ea si incerc mereu sa-mi imbunatatesc tehnica. In egala masura, sunt si artizani care nu-si evalueaza corect munca si cer foarte putin pe un produs lucrat atent, curat si ingrijit.

Ca sa ma intorc la povestea cu copiatul si sa ma fac bine inteleasa. E pacat sa ne copiem in felul in care am ajuns s-o facem. Publicul din Romania este deja format, ei sunt deja o comunitate si se bat pe produsele noastre. Vad asta din comment-urile de pe Facebook. Merita mai mult. Merita sa aiba artizani care sa le ofere calitate si prospetime, idei noi, tehnici noi, produse autentice si creative. Daca eu fac azi un cos cu flori din pura intamplare si una dintre colege se apuca sa faca, asa, out of nowhere, o cana identica cu a mea, cu flori in aceeasi cromatica, ce vrea sa demonstreze? Daca aleg sa lansez o colectia de cani in luna mai si colega x anunta acelasi lucru... ma intreb si io. O fi ceva in aer? Daca anunt ca fac Dollme cu flori, idem si ea. Daca eu am un anumit concept si idee de a-mi promova produsele, de ce sa faci acelasi lucru? Ne capusam fratilor, si asta nu-i ok. Este loc sub soare, dar nu despre asta e vorba. Respectul nu conteaza? De autenticitatea nu mai vorbesc! Dar clientii, ei nu merita sa sustina un om cu principii si valori solide?

Degeaba va promovati si va cumparati followers, ca sa dea bine la numar, conteaza calitatea clientilor, nu cantitatea. Asta asa, ca o mica paranteza si aviz catre incepatori. Nu artizanii cu mii de followers sunt cei mai cei. Stiu cativa sub 5000 de care poate multi nu ati auzit, dar avem cu totii o groaza de invatat de la ei. Mai mult, de la un punct, cresterea organica este cea mai sanatoasa. Aveti parte de oameni activi ce chiar va urmaresc si sunt direct interesati de produsele pe care le creati. Va dau un mic exemplu ca sa va faceti o idee. Mai ales pe Instagram se vede usor. O pagina cu 10K de followers dar cu like-uri la postari sub 100, e praf in ochi. Si la Facebook e valabil. Daca ai 20 K de urmaritori si 100 de like-uri in medie, e aceeasi poveste. Tocmai de aceea nu mi se pare buna nici ideea de Giveaway. Iti aduci, de cele mai multe ori pe pagina oameni interesati sa castige un produs si atat. E fain sa faci si sa oferi produse, dar ofera-le celor care te urmaresc deja si-ti iubesc creatiile, nu ca sa-ti cumperi noi urmaritori. Not cool si mai e si in dezavantajul tau pe termen lung.

Nu mai faceti lucrurile mecanic, doar pentru ca ati vazut la celalalt si presupuneti ca e singura solutie sa cresteti. Incercati sa faceti asta pe propriile forte si idei. E josnic pentru oricine si in orice domeniu s-ar afla. Ca lucrezi cu hartie, cu lemn sau lut, sa te agati de businessul unui om si sa-l copiezi la fiecare pas, e josnic. Faceti cu sufletul tot ceea ce faceti si veti avea o stare interioara de fericire si implinire. Credeti-ma pe cuvant!

Nu vreau sa va tin prelegeri si nici sa va dau lectii. Am invatat multe in astia 4 ani jumate. Am dat si eu cu capul, am cazut, apoi m-am ridicat. Nu a fost usor, nu a fost nici greu, dar m-am calit si mai mult, am invatat sa spun, sa-mi apar munca si ideile si sa-mi spun cu voce tare doleantele. Daca nu aici, pe al meu blog, unde? Cine vrea sa le asculte si sa le aplice, ma bucur. Cine nu, asta e. Not there yet! E liber fiecare sa decida pentru el. Cei care nu sunt de acord cu mine, pot doar sa-si imagineze urmatoarea speta.

Azi iti comanzi o geanta noua. Te-ai uitat in dulap si ai vazut ca ai un anumit stil si cromatica. Ti-ai facut un calcul si ai decis in cele din urma sa-ti iei un anumit model care sa te reprezinte. Te decizi sa o cumperi. E geanta la care iti vei asorta o multime de tinute de acum incolo. Si dupa ce le spui fetelor ca uite ce ti-ai comanda si trebuie sa-ti vina intr-o saptamana, cum ar fi ca una dintre fete sa-si ia fix aceeasi geanta ca si tine, doar pt ca o vrea si ea... nu pentru ca spune ceva despre ea acel obiect. Actiunea spune multe in schimb. De acord? Nu spun sa nu va luati geanta X ca si colega, spun doar sa aveti grija ca decizia sa fie luata in cunostinta de cauza, dupa ce va cautati prin dulap... Ah, si sa nu va mirati ca vi se intoarce spatele sau ca prietena s-a cam suparat pe voi. Ca asta inseamna asumare pana la urma. Deci asumati-va cand copiati pe cineva. Asteptati-va sa v-o luati nu sa fiti aplaudati si tolerati...

Pe de alta parte, ideea e sa ne simplificam munca si sa ne ajutam, nu sa ne punem bete in roate, nu sa ne calcam pe cap si nici sa preluam ideea si design-ul colegului. Cred ca e nevoie sa invatam sa convietuim si sa ne sustinem mai mult. Voi specifica, pentru cei care nu ma cunosc atat de bine, ca nu sunt impotriva artizanilor ce lucreaza acelasi gen de produse ca si mine. Ideile trebuie sa circule si intotdeauna voi raspunde, asa cum am mai facut-o de altfel, tuturor celor care au o intrebare sau o nedumerire. Daca pot sau stiu, ajut cu drag. Dar faptul ca esti un incepator, nu justifica copiatul fara a da credit celui pe care l-ai copiat. Asta trebuie sa intelegem fiecare dintre noi. Si eu ma consider inca incepatoare si sunt constienta ca mai am extrem de mult de invatat si experimentat. Dar de un lucru va asigur. Imi vad de treaba mea, incerc sa ajut atunci cand mi se cere asta si sa fiu corecta fata de colegii de breasla. Nu ma simt onorata si nici flatata ca-mi sunt copiate ideile si conceptul la indigo.

Desi am repetat in nenumarate randuri ca inspiratia nu e totuna cu copiatul, asta nu inseamna ca sunt impotriva ca cineva sa reproduca ceea ce fac eu. Poate sa faca asta, atata timp cat da credit si isi expune creatiile ca fiind inspirate din munca mea. Unde copia este evidenta de la o posta. Altfel cum?

0 comments

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published